יום שני, 27 באוגוסט 2012

כפל נחמות / משה שלו




השבת הראשונה לאחר תשעה באה נקראת "שבת נחמו", הודות להפטרה שלה הפותחת במילים "נחמו נחמו עמי";
אני רוצה להציג שני לחנים שונים למעט המילים המלטפות הללו "נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם". שני  לחנים שונים של שני יוצרים דגולים:

הראשון הוא לחנו של הרב, הזמר, הנגן, המלחין, המורה, מספר הסיפורים - הרב שלמה קרליבך (1925 - 1994, איך אפשר לתאר את קרליבך במשפט אחד?!) 


השני הוא לחנו של הרב בן ציון שנקר ( 1924 – לאורך ימים טובים), מהיוצריםהבולטים במוזיקה החסידית האותנטית. הוא הלחין ומוציא לאור עשרות תקליטים, קלטות ודיסקים.







מה משותף לשני המלחינים הדגולים הללו?

שניהם גדלו וחיו בארצות הברית והכירו עת שלמדו יחד בישיבת תורה ודעת, אולם אדם שפגשו שינה את חייהם ועיצב אותם, ולמעשה,בכך עיצב את הפסקול החסידי והיהודי.



רבי שאול ידידיה אלעזר טאוב (1886 - 1947) היה האדמו"ר השני של חסידות מודז'יץ, האדמו"ר נולד בפולין ועם פרוץ מלחמת העולם הצליח להימלט לארצות הברית. הרב טאוב היה מלחין פורה. משערים כי הלחין בין 1,500-2,000 ניגונים, חלקם פשוטים וחלקם מסובכים ומורכבים ביותר. גם בעת שנמלט הלחין ניגונים ששיקפו את האסון האיום שהתרחש באותה תקופה לעם היהודי. בשנים ששהה בארה"ב התפרסמו שבעה קונטרסים בשם "תפארת ישראל" ובהם מדברי תורתו וכן תוויםמניגוניו (!) בהקדמה כתוב שמצורף לדברי התורה גם תווים של הניגונים כדי שיהיו "תורה ונגינה מקבילות אחת אל אחת לקיים מה שנאמר הבוחר בתורה והבוחר בשירי בשירי זמרה וייתן ה' שנזכה להיות קורא בעימה ושונה בזמרה מתוך נחת והרחבת הדעת ונודה לה' בשיר חדש על גאולתינו ועל פדות נפשינו".
הרב קרליבך הושפע ממנו עמוקות ולמד אצלו מוסיקה וניגונים חסידיים עתיקים, לימים התבטא כי אין לו אף ניגון אחד שלא הושפע ממודז'יץ!

הרב בן ציון שנקר כרך את כל עולמו עם מודזי'ץ. הוא הפך להיות ה"בעל מנגן" והמלחין החשוב ביותר של חסידות מוסיקלית זו, הוא משמש עד היום חזן של החסידות בארה"ב, והוא כתב, תיעד ושימר, את יצירתם הענפה של האדמור"ים לדורותיהם.


 מובא במדרש: "חטאו (ישראל) בכפלים, דכתיב: חטא חטאה ירושלם.

ולקו בכפלים, דכתיב: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה,

ומתנחמים בכפלים, דכתיב: נחמו נחמו עמי יאמר אלהיכם"

(מדרש רבה, איכה, פר' א').

והנה גם כפל לחנים.


עבודה של מיכאל סגן-כהן

"יצירתו של סגן כהן מורכבת מלוח עץ שבחלקו העליון מודבק שלט של רחוב ישעיהו. מתחת, בכתב יד, מופיעים פסוקים א'-י"ב בישעיהו, מ'. המילים "נחמו נחמו עמי" כתובות באותיות גדולות – הן פותחות את הנבואה ומדגישות את הנחמה בנבואה זו, הפותחת פתח לתקופה טובה יותר.
שלטי הרחוב בהם אנו נתקלים בחיי היומיום מהווים עבורנו ציוני דרך בלבד, ובדרך-כלל איננו מקדישים מחשבה למקור השם. העברת השלט לתוך יצירת אמנות מוציאה אותו מההקשר היומיומי, ותובעת מאיתנו התייחסות אחרת. הוספת נבואתו של ישעיהו מתחת לשלט מחזירה את שמו של הרחוב להקשרו המקורי. את הנבואה, הלקוחה מתוך הספר הקדוש, כתב סגן-כהן בכתב שאינו מסודר ומדויק, על גבי מצע עץ פשוט ובלוי, כמו השלט הישן והשחוק. למרות הניגוד בין קדושתו של הטקסט לבין האובייקטים היומיומיים והטקסט הכתוב בפשטות ובגסות, ישנם באופן הצגת הטקסט גם מאפיינים שמעצימים אותו. כשאנו קוראים את הטקסט מתוך ספר התנ"ך, אנו מצויים במצב אינטימי: הטקסט קטן, אנו קוראים בו לבד. ואילו כאן, הטקסט ניצב מולנו על משטח גדול, בפונט גדול, עם דגש שחור על מילים מסוימות, הבדלי גודל בין האותיות השונות וחוסר אחידות שיוצרת תנועה. כל אלה מאפשרים פנייה לכמות גדולה יותר של אנשים, ומעניקים לטקסט עוצמה. ייתכן שהשינויים בגדלי וצבעי הפונט מקבילים לסערת רגשות, עלייה בטון, דיבור בקצבים משתנים, באופן שמחזיר אותנו לסיטואציה המקורית של נבואה שנאמרה על ידי נואם מול קהל של אנשים"
                                                              ( נכתב על ידי ענת בסר)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה